Wednesday 29 June 2011

Manusia bukannya Maksum :]

Assalamualaikum geng, harini mesyuarat kita nak cita cita sikit pasal tajuk kat atas ni. yeayyy. Aku bukan nak kata ape, aku pun ada byk gak buat dosa kan kan, standert la kan manusia musti buat hal la. K ada segelintir geng kita tanya gua, dia cakap " macam mana ni? aku ada rasa nak jadi org baik, tanak dah buat kerja pelik". K aku nak kongsi, sebab aku pun tgh guna jugak cara cara ni, sekarang aku kongsi dgn korg k heee :]


Hati kita sekarang : |

Sebab sebab kita nak taubat tapi kita tak dapat nak taubat ada sebabnya, haha k sorry ayat songsang sikit haha. biasa la, syaitan sekarang dah bersepah. Ni dia penyakit hati :
  1. Kita rasa malas nak belajar and tambah ilmu * ini aku pun ada jugak adoi
  2. cintakan dunia sgt sgt nak gila. Tak kisahkan Akhirat langsung,
  3. Rasa bosan ar nak beribadat. tapi kalau seronok seronok, bukan main suka la haih
  4. Rasa suka bila org puji puji dan megahkan kau. Suka teramat amat.
  5. Kedek nak derma & utk kebajikan.
Gua pun ada jugak penyakit hati, kita semua mesti ada jgk penyakit hati. sekarang jum kita tgk jalan jalan utk bersiihkan hati kita k :]

Solven:
  1. banyak buat beribadat
  2. banyak zikir
  3. banyak Qiamulai
  4. makan rezeki halal
  5. Taubat.
TAUBAT

Kita bukan manusia yg sempurna dan kita bukannya maksum. Taubat adalah jalan tebaik utk kita mintak Ampun kat Allah setelah kita buat salah. tapi bukan salah undang undang jalan raya ke ape k. ni salah dari syariat islam hehe.

Cara taubat :
  1. Menyesal tak buat lagi. Korg cakap kat diri korg yg korg taknak buat lagi. Nanti kauorg akan menjauhinya pelan pelahan
  2. Jalan sesekali Tinggal Suruhan Wajib macam Solat Fardu. Cuba try la solat. kejap je. 10minit je.
  3. Banyak beristigfar. Bila buat silap sikit trus Istigfar k. Jamin la kalau byk Istigfar hati kita mesti dapat dibrsihkan.
Tapi kene igt. kalau korg tak cari ilmu, Akhlak tetap teruk jugak, amalan pun malas buat, itu tanda taubat kene reject. Teruskan usaha k. Allah mesti akan tolong kita :]


Korg Akan rasa happy sgt bila dah bertaubat. ketenangan menusuk ke jiwa. haha kiwang sikit.

  1. korg akan tinggalkan urusan dunia yg dimurkai Allah
  2. korg akan Cintakan akhirat dr dunia
  3. korg akan kurang bercakap dan byk bekerja
  4. korg akan jaga solat fardu 5waktu
  5. kawan dgn org yg baik baik jee hee
  6. korg amat bermanfaat kpd org lain
  7. ada sifat tawwaduk(rendah diri) tak bangga diri 
  8. belas kesian dgn makluk Allah yg lain
  9. Sentiasa igt mati 
 K sampai situ je, sama sama kita renungkan k. Berimanlah Pada pencipta kita Allah SWT. Yang baik kita Terima yang jahat kita buang. Assalamualaikum :]








No comments:

Post a Comment